Kohti vastuullisuuden 360-näkymää 

Jonna Ekroos

Viestintästrategi, osakas Impact Agency Fabrik

Sirpaleisesta toiminnasta kohti vastuullisuuden 360-näkymää – maksuton työkalu on jo kaikkien saatavilla. 

Sanat vastuullisuus ja sertifikaatti saavat monet jo irvistämään. Ehkä yrityksillä tunteeseen liittyy oman toiminnan hajanaisuus ja vaikuttavuuden todentamisen puute mutta myös ympärillä vellova loputon vastuullisuuspuhe. 



Entäpä jos sanoisin näin: kiinnostaako oman liiketoiminnan muuttaminen aidosti vastuulliseksi? Tässäpä sinulle maksuton järjestelmä, jolla: 

1)  läpivalaiset koko yrityksesi toiminnan (hallinto, työntekijät, asiakkaat, yhteisö ja ympäristö) 

2) johdat yrityksesi aikaansaamia positiivisia vaikutuksia pitkäjänteisesti 

Kyseessä on maailmanlaajuisen B Corp -liikkeen työkalu, joka vastaa alussa kuvattuun haasteeseen ja kutsuu yrityksiä pohtimaan, miten vastuullisuus on niiden ydinliiketoimintaa. 

Mikä B Corp? 

B Corp on Pohjoismaissa vielä suhteellisen tuntematon, vaikka työkalua käyttää maailmanlaajuisesti yli puoli miljoonaa yritystä. Taustalla on innostava yhteisö ja verkosto sekä vastuullisuussertifikaatti, jonka standardit on pystynyt täyttämään noin 6 000 yritystä maailmassa. Tunnetuimpia niistä ovat esimerkiksi Ben & Jerry’s, Ice bug, Bybi Beauty, Patagonia, Pukka Herbs, Rituals ja Tony’s Chocolonely. 

B Corpissa yhdistävät kestävä kehitys ja bisneslähtöisyys: jotta yritysten voimaa voidaan käyttää yhteisön perusajatuksen mukaisesti hyvään, on yritysten kasvettava ja menestyttävä. 

Onkin arvioitu, että työkalun käyttö ja siihen liittyvä sertifiointimatka antavat osallistuneille yrityksille 5–10 vuoden etumatkan kilpailijoihin, sillä prosessissa kehitetään omaa liiketoimintaa suuntaan, johon lainsäädäntö tulevaisuudessa ohjaa. 

Kyse on paitsi oikein tekemisestä mutta myös oman vetovoiman rakentamisesta, mikä sitouttaa ja houkuttelee työntekijöitä, asiakkaita, sidosryhmiä ja sijoittajia. Ansaittua sertifikaattia pitää hakea kolmen vuoden välein uudelleen eli kehittäminen ja jatkuva parantaminen ovat osa tätä matkaa. 

Vastuullisuus 360° 

Vaikkei sertifikaatti tavoitteena olisikaan, tarjolla on erinomainen työkalu omien positiivisten vaikutusten kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen, mittaamiseen, johtamiseen ja parantamiseen. 

Maksuttomassa englanninkielisessä järjestelmässä käydään läpi viisi teemaa (hallinto, työntekijät, asiakkaat, yhteisö ja ympäristö) ja noin kaksisataa kysymystä toimialan mukaan. Mukaan saa suorilta to-do-listan ja samalla käsityksen, mitä kokonaisvaltaiseen vastuulliseen liiketoiminnan kehittämiseen vaaditaan. 

Omalta kohdaltani voin kertoa, että yrityksemme sisäänheittäjänä B Corp -maailmaan toimi amsterdamilainen vastuullisuustoimisto Rainbow Collection muutama vuosi sitten. Tutustuimme tuolloin Tony’s Chocolonelyn toimintakulttuuriin ja tavoitteisiin: yhtiö on perustettu taistelemaan suklaan toimitusketjussa esiintyviä epäkohtia ja suklaan tuotannossa käytettyä orja- ja lapsityövoimaa vastaan. 

Vaikutuimme – ja muutos käynnistyi. Tuon jälkeen esimerkiksi oman yrityksemme omistajapohja on muuttunut, olemme rekisteröityneet uudella nimellä ja muotoilleet uudet kärkituotteet, sekä henkilöstöstämme useampi on mukana B Corpin B Leader -valmennusohjelmassa. 

B Corpin myötä oma bisnesideamme on muuttunut, ja samaan kannustamme muitakin: kun ymmärrät oman liiketoiminnan vaikutukset, keskityt niistä vaikutuksiltaan olennaisimpien kehittämiseen ja viestit siitä asiakkaillesi, olet valinnut erittäin turvallisen strategian. 

Tietenkään kaikki yritykset eivät päädy näin radikaaleihin muutoksiin, mutta kieltämättä B Corpin ydinkysymys ohjaa suurten kysymysten äärelle: kuinka liiketoimintasi rakentaa konkreettisesti parempaa huomista ihmisille, yhteisöille ja maapallolle?