Kilpailuetua muotoilusta

Muotoilu eri muodoissaan ympäröi meitä kaikkialla. Tuotteet, palvelut, mobiilisovellukset ja asiakaskokemus ovat vain osa muotoilun avulla tuotetusta lisäarvosta. Muotoilu on yksinkertaisimmillaan tapa ajatella ja prosessi tunnistettujen tai vielä havaitsemattomien ongelmien ratkaisemiseen siten, että loppukäyttäjän, yrityksen, ympäristön ja yhteiskunnan etu tulevat kaikki huomioiduksi kestävästi.

Miksi muotoiluajattelu kannattaa tuoda osaksi liiketoiminnan kehittämistä?

Muotoiluajattelulla voidaan paitsi hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ja syy-seuraussuhteita ”lintuperspektiivistä”, myös tarkentaa pienimpiin yksityiskohtiin. Kaikki eri näkökulmat tarvitaan, jotta yritykset voivat rakentaa ratkaisuillaan elinvoimaista tulevaisuutta. Emme tarvitse enempää lineaariajatteluun perustuvia, vain hieman vähemmän huonoja ratkaisuja. 

Juuri nyt, uusien markkinoiden yhä muotoutuessa, tämä on erinomainen mahdollisuus luoda voittava, tulevaisuuden kestävä liiketoimintamalli.  

Muotoiluajattelun avulla voimme rakentaa kiertotalouden mukaisista tuote- ja palvelukonsepteista houkuttelevia, käyttäjälle merkityksellisiä ja vaikuttavia elämyksiä. Merkityksellisiä elämyksiä on helppo suositella muille käyttäjille, jotka etsivät itselleen uusia kestävämpiä tapoja kuluttaa. Muotoiluajattelu on poikkeuksellisen hedelmällistä juuri sen vuoksi, että idean toivottavuus ja haluttavuus on kehittämisen alkupiste. 

Kuva: Durat-showroom, kuva: Paavo Lehtonen



Millä tasolla yrityksesi käyttää muotoilua?

Yritysten muotoilun kypsyystasoa arvioidaan yleisesti viiden portaan asteikolla.  

Portaikon huipulla olevien yritysten muotoiluorganisaatio on hyvin integroitunut yrityksen päivittäiseen tekemiseen. Se vaikuttaa organisaation kaikissa toiminnoissa asiakkaan edun ja liiketoiminnan tavoitteiden ohjaamana. Näissä yrityksissä muotoiluajattelu ja asiakaslähtöisyys ovat kiinteä osa yrityksen kulttuuria. 

Toiseksi ylimmän tason yritykset ymmärtävät muotoilun tuoman lisäarvon ja osaavat hyödyntää muotoilutoimistoja strategisina kumppaneina. Portaikon keskitasolla olevat yritykset hyödyntävät muotoilua pistemäisesti yrityksen joissain toiminnoissa, esimerkiksi tuotteen tai palvelun suunnitteluun.  

Toiseksi alimman portaan yritykset ovat tietoisia muotoilun eri osaamisalueista ja valmiita testaamaan muotoilua sopivan tilaisuuden tullen. Alimmalla portaalla olevat yritykset yhdistävät muotoilun lähinnä tuotteiden suunnitteluun ymmärtämättä, mihin kaikkeen muotoilulla voidaan vaikuttaa. 


Mistä löydät apua muotoilun käyttöön?

Jäsenyrityksistämme koostuvan toimistohakumme kautta voit etsiä yrityksellesi kumppania niin muotoilun kuin markkinoinnin, brändiosaamisen ja visuaalisen suunnittelun aloilta. Meiltä voit tarvittaessa myös kysyä neuvoa sopivan kumppanin löytämiseksi – tunnemme jäsenyrityksemme hyvin.

Empatia, kyky asettua vastapuolen asemaan, on muotoilijalle sisäänrakennettu ominaisuus.

Design Forum Finland auttaa

Tutustu toimintaamme! Perustehtävämme on auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään kestävästi muotoilun avulla. Järjestämme valmennuksia, opastamme muotoilun laaja-alaiseen käyttöön, välitämme tietoa ja rakennamme yhteistyöverkostoja.

Faktaa muotoilun käytöstä

Lähde: McKinsey: The Business Value of Design.

Kokonaistuotto

+ 56 %

Kokonaistuotto osakkeenomistajille on 56 % suurempi muotoilua strategisesti käyttävissä yrityksissä.

Liikevaihdon kasvu

+ 32 %

Liikevaihdon kasvu on 32 % suurempi muotoilua strategisesti käyttävissä yrityksissä.

Käyttäjäkokemus

4 %

4 % tutkituista yrityksistä rakentaa saumattoman fyysisen, digitaalisen ja palvelut tuottavan käyttäjäkokemuksen.

Asiakaskeskeisyys

> 40 %

Yli 40 % tutkituista yrityksistä ei keskustele loppukäyttäjien kanssa tuotekehityksen aikana.