If not us – who? If not now – when?

Anne Veinola

Viestintäasiantuntija

040 5486407

Näillä kahdella yksinkertaisella kysymyksellä Ahlstromin toimitusjohtaja Helen Mets aloitti viimeviikkoisen No Bullsh*t! -tapahtuman.

Kysymykset sopivat moneen mutta nyt oli kyse vastuullisuudesta. Miksi emme alkaisi toimia vastuullisemmin? Me, juuri nyt? Hankalaa, kallista, vie aikaa, tuloksia on vaikea mitata?

No Bullsh*t! -vastuullisuustapahtuma järjestettiin nyt kolmannen kerran. Alusta alkaen sen tarkoituksena on ollut – nimensä mukaisesti – puhua suoraan ja avoimesti vastuullisuustyöstä. Epäluuloista, väärästä tiedosta, välinpitämättömyydestä, mutta myös onnistumista, pienistä askelista eteenpäin ja tahdosta muuttaa maailmaa vähän parempaan suuntaan.

Tällä kertaa yhtenä keskeisenä teemana oli vastuullisen liiketoiminnan vaikutus yrityksen tulokseen. Ensimmäinen keynote-puhuja, edellä mainittu Helen Mets kertoi Ahlstromin matkasta vastuullisempaan toimintaan. Se ei ole helppoa, se edellyttää asenteiden muutosta, investointeja ja osaamista poikki koko pitkän arvoketjun, mutta isoilla toimijoilla kuten Ahlstromilla on mahdollisuus toimia esikuvana ja edelläkävijänä.

Kaikki muutos lähtee ihmisten muuttumisesta, sen jälkeen muuttuvat organisaatiotkin.

Vielä painokkaammin muutoksen tarpeesta puhui Göran Carstedt, monien eurooppalaisten yritysten johtotehtävissä toiminut yritysjohtaja. Hänen näkemyksellisen esityksensä keskipisteenä oli ihminen. Kaikki muutos lähtee ihmisten muuttumisesta, sen jälkeen muuttuvat organisaatiotkin. Hän kysyi: Mitä vastaatte. kun lapsenlapsenne kysyvät: ettekö te nähneet, miksi ette tehneet mitään?

Muutos ei aina lähde yrityksestä itsestään. On säätelyä, lakeja ja asetuksia; on asiakkaiden ja markkinoiden toiveita; on omistajien odotuksia. Mutta kun asenteet ja ajatukset yrityksen sisällä muuttuvat, silloin alkaa tapahtua.

No Bullsh*t! on paitsi näkemyksellisiä puheenvuoroja myös kannustavia yritysesimerkkejä. On ennakkoluulotonta yhteistyötä vaikka muuten jätteeksi menevien sivuvirtojen hyödyntämisestä toisen yrityksen tuotannon raaka-aineena: Case Lindström Group – Rester. On innovatiivisia kehitysideoita, uusia teknologioita ja vasta löydettyjä kumppanuuksia: Case Paulig – Natural Indigo. Ja on uskallusta yrityksen sisällä muuttaa toimintaa: Halton. Mutta näitäkin tärkeämpää on kohtaaminen.

Vuosi vuodelta No Bullsh*t! innostaa kohtaamisten onnistumisilla.

Vuosi vuodelta No Bullsh*t! innostaa kohtaamisten onnistumisilla. Tähän onkin panostettu: keskusteluja ja ideointia fasilitoidaan muotoilun osallistavia menetelmiä ja osaamista hyödyntäen. Ja kun mukana olijoita yhdistää yhteinen kiinnostus eikä toimiala, kohtaamiset luovat aidosti uusia yhteyksiä. Tai tietoa toisen olemassaolosta! Sama asia, eri näkökulma. Sama asia, eri toimintatavat. Sama asia – olisiko meillä hyötyä toisistamme? Bisneksestähän me kaikki lopulta puhumme.

Kaikki muutos lähtee, kuitenkin, meistä. Jos emme me, kuka?

No Bullsh*t! -tapahtuma pureutuu kestävän kasvun liiketoimintamahdollisuuksiin ja kokoaa yritysjohdon ratkomaan vastuullisuutta. Tapahtuman järjestävät Design Forum Finland, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari ja Perheyritysten liitto. 

Kuva: No Bullsh*t! 2024, kuvaaja Petri Anttila