Klassikoita ja uusia tuulia 1993–2000



Yhdistyksen alkuvuodet 1875–1900
Näyttelytoiminta käynnistyy 1932–1939
Finnish Designin synty 1951–1959
Muotoilu ottaa kantaa 1963–1975
Suomi muotoilee ja Design Forum perustetaan 1979–1993
Klassikoita ja uusia tuulia 1993–2000
Vuosituhat vaihtuu 2001–2006
Kansainvälistymishankkeita 2007–2010
Suurten projektien vuodet 2010–2015
Strategia muuttuu 2015–

1993

From Dreams to Reality oli Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteinen muotoilunäyttely vuosina 1993–1994. Aloite siihen tuli kesäkuussa 1990 virolaisilta, jotka olivat käyneet tutustumassa Malmössa pidettyyn laajaan NordForm 90 -näyttelyyn.

Ensimmäinen pohjoismaisten ja Baltian maiden muotoiluorganisaatioiden välinen virallinen näyttelykokous järjestettiin Tallinnassa jo syyskuussa 1990. From Dreams to Reality -näyttelyn järjestivät Scandinavian Design Council, joka oli pohjoismaisten muotoiluorganisaatioiden yhteiselin, ja Baltic Crafts and Design Committee. Näyttelyarkkitehdiksi valittiin virolainen Juri Kermik ja graafiseksi suunnittelijaksi tanskalainen Torben Skov. Näyttelyn pohjoismainen sihteeristö sijaitsi Helsingissä Design Forumissa ja Baltian maiden sihteeristö Tallinnassa Eestin Taidemuseossa.

Näyttelykonseptissa heijastuivat Pohjoismaiden ja Baltian maiden erot ja erilainen historia. Pohjoismaat esittelivät lähes pelkästään teollista muotoilua ja sarjatuotantoa, Baltian maat taas perinteistään ja historiastaan johtuen värikästä taidekäsityötä.

Näyttely oli laaja: tuotteita ja tuotesarjoja oli 550. Kahdeksasta maasta osallistui näyttelyyn 240 tekijää. Kiertonäyttely avattiin ensimmäisenä Tallinnassa 21.6.1993 ja sen yhteydessä järjestettiin myös muotoilukonferenssi. Tämän jälkeen näyttely oli esillä Vilnassa, Riiassa ja Göteborgissa sekä viimeisenä Helsingin Kaapelitehtaalla kesällä 1994.

Näyttelyllä oli Baltian maille sekä kulttuurinen että poliittinen merkitys. Viro, Latvia ja Liettua itsenäistyivät uudelleen vuonna 1991 näyttelyhankkeen valmistelujen ollessa käynnissä. Näyttely oli monelle baltialaiselle kävijälle ensi kosketus skandinaaviseen muotoiluun. Pohjoismaat halusivat näyttää, miten laaja-alaista muotoilu voi olla, ja keskittyivät näyttelyssä arkitavaraan ja sosiaaliseen muotoiluun.

Toisaalta näyttely-yhteistyö edisti Baltian maiden kulttuurista itsenäistymistä. Baltit halusivat verkostoitua pohjoismaisten muotoilupiirien kanssa. Design Forum Finland auttoi tuomaan Viroon ja muihin Baltian maihin pohjoismaista muotoiluajattelua ja neuvoi mm. näyttelyiden järjestämiseen liittyviä käytäntöjä. Näyttelyn poliittinen merkitys näkyi jo sen nimessä. Näyttely katkaisi lähes 50 vuotta kestäneen Baltian maiden kulttuurisen eristyksen.

1995

Klassikon tekijät -näyttelyllä juhlistettiin Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 120:nnetta juhlavuotta. Laaja näyttely järjestettiin Design Forumin tiloissa Fabianinkadulla kesällä 1995.

Näyttelyyn kutsuttiin yksitoista nimekästä muotoilijaa: Bertel Gardberg, Fujiwo Ishimoto, Yrjö Kukkapuro, Irma Kukkasjärvi, Antti Nurmesniemi, Vuokko Nurmesniemi, Ritva Puotila, Timo Sarpaneva, Pirkko Stenros, Marja Suna ja Oiva Toikka. Klassikon tekijät esitteli Finnish Design -käsitettä luomassa olleita muotoilijoita ja antoi heidän valita omista töistään yhden ylitse muiden. Näyttelyyn kuului sekä klassikkoja että uusia 1990-luvun tuotteita.

Näyttelyllä haluttiin osoittaa, että klassikot eivät olleet syntyneet itsestään, vaan klassikkotuotteen takana oli vankka ammattitaito, tuotekehitys ja hyvä yhteistyö suunnittelijan ja valmistajan välillä. Toimitusjohtaja Anne Stenrosia mukaillen: klassikon syntyminen vaati myös oivaltamista, onnea ja oikeaa ajoitusta.

Näyttelyn suunnitteli arkkitehti Pentti Kareoja ja näyttelyssä esillä olleet tekijöiden isot henkilökuvat kuvasi valokuvaaja Jussi Aalto. Näyttelyn kansainvälinen versio Classic Makers kiersi Kiinassa ja Yhdysvalloissa 1996 ja Milanossa 1997. Siinä olivat mukana myös Alvar Aallon, Kaj Franckin ja Tapio Wirkkalan työt.

Kuva: Jussi Aalto

1996

Nuorten Forum – Young Forum -katselmusten sarja aloitettiin vuonna 1996. Näyttely oli osa Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 120-vuotisjuhlia.

Suomalaisen muotoilun perinteiden ja tunnettujen tekijöiden rinnalle haluttiin nostaa esiin uusi sukupolvi ja sen näkemys muotoilusta. Näyttelysarjaa toteutettiin vuosittain vaihtuvilla teemoilla vuosina 1996–2000 ja vielä 2004.

Ensimmäinen Nuorten Forum ´96 oli laaja, valtakunnallinen jurytetty nuorten näyttely. Näyttelyarkkitehti oli Esa Laaksonen ja näyttelytyöryhmän puheenjohtaja Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Anne Stenros.

Näyttelyn teema oli avoin ja lähestymistapa ennakkoluuloton. Laatu oli ainoa ennalta määritelty kriteeri, mutta mukaan kelpuutettiin myös prototyyppejä ja luonnoksia. Raadin arvioitavaksi lähetettiin lähes 500 tuotetta, joista näyttelyyn esille valittiin 78. Tuotteissa näkyivät nuorten arvomaailma, uusien materiaalien käyttö ja ajankohtaisuus. Näyttelyllä haluttiin myös innostaa yrityksiä palkkaamaan nuoria suunnittelijoita.

Nuorten Forum -näyttelyt kiersivät kotimaassa sekä laajasti ulkomailla kuten Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa, Unkarissa ja Japanissa.

2000

Laaja Young Nordic Design – The Generation X -näyttely esitteli nuorten suomalaisten, ruotsalaisten, tanskalaisten, norjalaisten ja islantilaisten muotoilijoiden uusimpia ideoita.

Tuotteissa heijastui pohjoismainen muotoiluperinne: pelkistetty muotokieli, käytännöllisyys, niukat materiaalit ja korkea laatu, mutta niissä näkyivät myös kansainväliset vaikutteet. Näyttelyesineistä osa oli valmiita tuotteita, osa kokeiluja ja osa uutta teknologiaa ja uusia materiaaleja hyödyntävää.

Näyttelyn organisoi Design Forum Finland, ja se tehtiin yhteistyössä Pohjoismaiden sisarjärjestöjen kanssa. Näyttely avattiin Scandinavia Housessa New Yorkissa marraskuussa 2000. Se sai runsaasti huomiota amerikkalaisessa lehdistössä ja esimerkiksi The New York Times julkaisi kaksi siihen liittyvää pitkää artikkelia.

Näyttely kiersi Yhdysvalloissa ja Meksikossa 2000–2001. Se nähtiin Design Forum Finlandissa Helsingissä ja yhteispohjoismaisessa lähetystörakennuksessa Berliinissä 2001. Sitten se jatkoi kierrostaan Kanadassa 2002 ja esitettiin sen jälkeen vielä Glasgow’ssa ja Reykjavikissa.

2000

Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 125-vuotisjuhlavuosi 2000 oli tapahtumia ja muutoksia täynnä. Design Forum Finlandin näyttely- ja myymälätilat muuttivat Sanomataloon alkuvuodesta 2000 ja juhlavuoden avasi helmikuussa uusien tilojen ensimmäinen näyttely Nuorten Forum 2000.

Yhdistyksen 125-vuotisjuhlanäyttely Finnish Design 125 oli esillä kesällä Design Forum Finlandissa. 125 esinettä käsittävän näyttelyn oli suunnitellut Simo Heikkilä ja sen graafisen ilmeen Aimo Katajamäki. Näyttely kiersi laajasti ympäri maailmaa vuosina 2001–2004, mm. Keski-Euroopassa, Pietarissa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja Malesiassa Kuala Lumpurissa.

Yhdistyksen 125-vuotisjuhlaa vietettiin 17.11.2000 Kansallismuseon uudessa auditoriossa. Juhlallisuuksien yhteydessä julkistettiin Pekka Suhosen kirjoittama yhdistyksen historiikki Ei vain muodon vuoksi. Juhlavuoden kunniaksi lyötiin Estlander-mitali, joka oli suunnitellut taidemaalari Tero Laaksonen.

Taideteollisuusyhdistyksen perustajiin kuuluneen Carl-Gustaf Estlanderin mukaan nimetty Estlander-palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran 125-vuotisjuhlissa. Sen saivat toimittaja Carla Enbom ja kirjailija Pekka Suhonen. Juhlallisuuksien yhteydessä jaettiin myös kultaiset ja hopeiset Estlander-mitalit. Kultaiset mitalit annettiin Antti Nurmesniemelle ja Timo Sarpanevalle.

Kuva: Patrik Rastenberger