Suomi muotoilee ja Design Forum perustetaan 1979–1993


Yhdistyksen alkuvuodet 1875–1900
Näyttelytoiminta käynnistyy 1932–1939
Finnish Designin synty 1951–1959
Muotoilu ottaa kantaa 1963–1975
Suomi muotoilee ja Design Forum perustetaan 1979–1993
Klassikoita ja uusia tuulia 1993–2000
Vuosituhat vaihtuu 2001–2006
Kansainvälistymishankkeita 2007–2010
Suurten projektien vuodet 2010–2015
Strategia muuttuu 2015–

1979–1998

Suomen Taideteollisuusyhdistys järjesti ensimmäisen Suomi muotoilee -näyttelyn vuodenvaihteessa 1979–1980 Taideteollisuusmuseon tiloissa.

Näyttely oli iso muotoilualan yhteisnäyttely, joka jatkoi vuonna 1960 päättyneiden Taideteollisuusyhdistyksen ja Ornamon yhteisten vuosinäyttelyiden perinnettä. Laajalle kotimaiselle muotoilukatselmukselle oli taas tilausta.

Suomi muotoilee -näyttelyllä haluttiin antaa mahdollisimman kattava kuva muotoilun senhetkisestä tasosta. Muotoilun koko kenttä taidekäsityöstä teolliseen muotoiluun oli edustettuna.

Näyttelytuotteet valitsi Suomen Taideteollisuusyhdistyksen vuonna 1979 perustama Muotoiluraati, joka toimi yhteistyössä Ornamon kanssa. Suomi muotoilee 1 -näyttelyn arkkitehtuurin suunnittelivat teolliset muotoilijat Barbro Kulvik ja Antti Siltavuori, ja näyttely täytti kaikki kesäkuussa avatun Taideteollisuusmuseon näyttelykerrokset.

Näyttely sai hyvän vastaanoton sekä lehdistön että suuren yleisön taholta. Hufvudstadsbladet luonnehti näyttelyä yllättäväksi, piristäväksi, uutta uskoa antavaksi ja tasokkaaksi. Suomi muotoilee -näyttelyjä järjestettiin aluksi vuosittain, sitten joka toinen vuosi yhteensä kymmenen kertaa.

Viimeinen näyttely, Suomi muotoilee 10, oli viiden vuoden tauon jälkeen vuonna 1998 Design Forum Finlandissa. Useat näyttelyistä kiersivät myös kotimaassa sekä hieman muunneltuina versioina ulkomailla.

Kuva: Suomi muotoilee 1 -näyttely 1979–1980, kuva Johnny Korkman / Designmuseo

1979

Suomen Taideteollisuusyhdistys, Taideakatemia, Rakennustaiteen museo ja Helsingin Juhlaviikot järjestivät elo–syyskuussa 1979 laajan suomalaista funktionalismia esittelevän näyttelyn.

Näyttely pidettiin vasta remontoidussa Helsingin Taidehallissa ja se kuului Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmaan. Näyttelyarkkitehti oli Kirmo Mikkola ja taideteollisuusesineistön kokoamisesta ja taideteollisuusosuuden tutkimuksesta vastasi Timo Keinänen.

Näyttely valotti funkis-ilmiön tuloa maahamme 1920–1930-luvulla, modernismia ja funkiksen luomaa tulevaisuudenuskoa. Funktionalismin eri ilmenemismuotoja esiteltiin kuvataiteen, taideteollisuuden, arkkitehtuurin, kirjallisuuden, elokuvan, teatterin ja musiikin aloilla.

Funkis-näyttely kiersi seuraavina vuosina Pohjoismaissa ja Itä-Saksassa. Näyttelyn avajaiset Itä-Berliinin Ausstellungszentrum am Fernsehturmissa eli TV-tornissa vuonna 1985 olivat juhlalliset ja näyttely houkutteli peräti 24 000 katsojaa.

1987

Design Forum perustettiin vuonna 1987 edistämään teollista muotoilua. Design Forum oli Suomen Taideteollisuusyhdistyksen, kauppa- ja teollisuusministeriön, teollisuusyritysten ja Teollisuustaiteen Liitto Ornamon yhteishanke.

Teollisuus oli jo vuosia vaatinut teollisuustuotteiden ja teollisen muotoilun tuomista voimakkaammin esille ja teollisille tuotteille pysyvää näyttelypaikkaa pääkaupunkiseudulle. Design Forumin esikuvia olivat useissa maissa toimivat muotoilukeskukset kuten Lontoon Design Council sekä Tanskan, Ruotsin ja Japanin vastaavat laitokset.

Design Forumin tehtävänä oli olla teollisuutta, elinkeinoelämää, muotoilijoita, mediaa ja suurta yleisöä palveleva tietokeskus. Sen toimintamuotoja olivat näyttelyt ja uusien tuotteiden julkistamistilaisuudet, tiedotus sekä ns. muotoilurekisterin luominen.

Design Forum toimi Vientitalossa, osoitteessa Etelä-Esplanadi 8. Vuonna 1990 Design Forum ja kauppa- ja teollisuusministeriön yrityspalveluyksikkö aloittivat läänikohtaisen muotoiluasiamiestoiminnan, jonka tarkoituksena oli auttaa pk-yrityksiä hyödyntämään muotoilua tuotteissaan ja liiketoiminnassaan.

1991

Vuonna 1991 tulivat voimaan Suomen Taideteollisuusyhdistyksen uudet säännöt. Niiden mukaan yhdistys ylläpiti Suomalaisen muotoilun edistämiskeskusta Design Forum Finlandia.

Yhdistyksen toimiston ja entisen Design Forumin toiminnot ja toimitilat yhdistyivät. Uudet tilat sijaitsivat osoitteessa Fabianinkatu 10. Yhdistys sai nyt ensi kertaa historiassaan omat näyttelytilat Helsinkiin. Suurempi näyttelytila, halli, oli tarkoitettu teollisen muotoilun ja laajempien vaihtuvien näyttelyiden esittämiseen. Galleria sopi esimerkiksi taidekäsityönäyttelyille. Uudessa toimitilassa oli myös toimisto- ja varastotilat sekä pieni suomalaisen muotoilun myyntipiste. Tilojen suunnittelusta vastasi sisustusarkkitehti Simo Heikkilä.

Uusien tilojen avajaisia vietettiin 10.12.1991. Samalla paikalla Fabianinkadulla sijainneessa talossa Taideteollisuusyhdistys ja Suomen käsityön ystävät olivat 110 vuotta aikaisemmin, vuonna 1881, järjestäneet ensimmäisen suomalaisen taideteollisuusnäyttelyn.

Kuva: Design Forumin avajaisjuhla 10.12.1991. Vasemmalla alivaltiosihteeri Aarne Karhilo, oikealla rouva Tellervo Koivisto, kuva Johnny Korkman

 

1992

Maamme-näyttely järjestettiin itsenäisen Suomen 75. juhlavuoden kunniaksi. Se oli avoinna Design Forumin näyttelytiloissa Fabianinkadulla 9.1.–1.2.1992.

Näyttelyyn kutsuttiin 30 eri aloilla toimivaa taidekäsityöläistä ja muotoilijaa, jotka saivat teoksissaan vapaasti tulkita Suomea ja suomalaisuutta. Kokonaisuus oli monipuolinen ja ennakkoluuloton käsittäen teoksia uniikkikäsitöistä teolliseen muotoiluun. Näyttelytyöryhmän puheenjohtaja oli Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Tapio Periäinen ja näyttelyarkkitehtuurista sekä graafisesta suunnittelusta vastasi nuori sisustusarkkitehti Stefan Lindfors.

Näyttelyn toteutus oli eräänlainen telttaleiri, jossa yksittäiset työt olivat esillä valkoisin, harsomaisin verhoin rajatussa telttamaisessa tilassa. Lindforsin suunnittelema näyttelyjuliste herätti huomiota rohkeudellaan. Se oli ”Iloinen leijona”, värikäs mukaelma perinteisestä Suomen vaakunaleijonasta.

Kuva: Näyttelyjuliste, design Stefan Lindfros, kuva Marco Melander

1993

Radio City teki suoraa ohjelmaa Design Forum Finlandista Muotoilun teemapäivänä 10.12.1993. Päivän aiheeksi valittu huonekalu- ja kalustemuotoilu nivoutui hyvin tuolloin esillä olleeseen Habitaren huippuja -näyttelyyn.

Iltapäivällä järjestettiin myös kolme keskustelua, joissa pohdittiin mm. tuotteiden ekologisuutta, muotoiluasiamiestoiminnan merkitystä pk-yrityksille ja huonekalualan koulutusta. Teemapäivä houkutteli Design Forum Finlandiin 400 kiinnostunutta kävijää, joille tarjottiin jo perinteiseen tapaan joulupuuroa.

Muotoilu oli ministeriötasollakin tapetilla vuonna 1993. Design Forum Finland antoi lausuntonsa opetusministeriön KUPOLI Kulttuuripolitiikan linjat -mietinnöstä sekä valtioneuvoston kulttuuripoliittisesta selonteosta. Kauppa- ja teollisuusministeriön asettaman Teollisen muotoilun strategiatoimikunnan mietintö julkaistiin ja toimitusjohtaja Tapio Periäistä oli kuultu mietinnön valmistelussa asiantuntijana.