Artikkelit
Kolme oivallusta
- Asiantuntija-artikkeli
- Vastuullisuus

Mari Saario
Johtaja, Sustainability Management, Sweco Oy

Olli Sahimaa
Johtava asiantuntija, strategiset kiertotaloushankkeet, Sweco Oy
jotka yrityksesi tarvitsee tulevaisuuskestävän kiertotalousliiketoiminnan kasvattamiseen.
Vastuullisuus voi olla yrityksille paljon enemmän kuin velvoitteiden täyttämistä – vastuullisuus on strateginen mahdollisuus tehostaa liiketoimintaa, löytää uusia kasvualueita ja erottautua kilpailijoista. Samalla ympäristö kiittää. Kiertotalous tarjoaa monia mahdollisuuksia vastuullisen liiketoiminnan kehitykseen. Kiertotaloudessa pyritään eroon perinteisestä lineaarisesta ”ota-käytä-hävitä” -mallista ja maksimoimaan materiaalien ja tuotteiden arvo niiden koko elinkaaren ajan. Kiertotalous vaatii usein merkittäviä muutoksia yritysten liiketoimintaan ja ajattelutapoihin, mutta voi toisaalta tuoda merkittäviä kustannussäästöjä ja luoda uusia tulovirtoja.
Kiertotalouden toteuttaminen ei ole aina yksinkertaista, ja yritykset kohtaavat useita haasteita kiertotalouteen siirtymisessä. Esimerkiksi monimutkaisten toimitusketjujen hallinta, sopivien kumppanien löytäminen, kierrätysmateriaalien epävarma saatavuus sekä tiedon ja osaamisen puute voivat hidastaa kiertotalousratkaisujen käyttöönottoa. Seuraavassa katsotaan kiertotalouden arvonluontia erityisesti pk-yritysten näkökulmasta esittelemällä kolme oivallusta, jotka auttavat yrityksiä luomaan arvoa ja kasvua liiketoiminnalleen kiertotaloudesta.
1. oivallus: Kiertotalous ei ole itsetarkoitus, vaan työkalu vastaamaan ilmastonmuutoksen, luontokadon ja niukkenevien luonnonvarojen aiheuttamaan kestävyyskriisiin.
Kiertotaloudessa tavoitteena on minimoida tuotteiden ja materiaalien päätyminen jätteeksi ja täten välttää tuotteisiin ja materiaaleihin sitoutuneen arvon menettäminen (Kuva 1).

Kiertotalous on läheisesti linkittynyt ilmastotavoitteiden saavuttamiseen, sillä materiaalien käyttö on varsin suoraan yhteydessä päästöjen syntymiseen. Materiaalien kaivaminen, käsittely, valmistus ja hävittäminen vaativat energiaa, joka usein saadaan fossiilisista polttoaineista. Hiilijalanjäljen ohella yritysten vastuullisuudessa luontojalanjäljen mittaroinnilla on kasvava merkitys. Viimeaikaisissa selvityksissä2 on tehty kiinnostavia nostoja esimerkiksi kierrätysmateriaalien käytön positiivisista vaikutuksista neitseellisiin materiaaleihin verrattuna.
Kiertotalous on läheisesti linkittynyt ilmastotavoitteiden saavuttamiseen, sillä materiaalien käyttö on varsin suoraan yhteydessä päästöjen syntymiseen.
Kiertotalous on siis konkreettinen työkalu, jonka avulla yritykset voivat luoda ympäristöarvoa taloudellisen arvon lisäksi ja olla ratkaisemassa kestävyyskriisiä. Kiertotalous toimintamallina auttaa suunnittelemaan tuotteita uudelleenkäytettäviksi ja kierrätettäviksi, vähentämään materiaalihävikkiä tuotannossa, pidentämään tuotteiden elinkaarta. Näin edistetään systeemistä muutosta, jossa yritykset ottavat huomioon toiminnassaan entistä laajemmin ympäristön ja yhteiskunnan.
Esimerkki – Parmaco. Parmaco on rakennusteollisuuden yritys, joka suunnittelee, valmistaa, vuokraa ja myy modulaarisia rakennuksia, kuten kouluja, päiväkoteja ja sairaaloita. Yrityksen toiminta perustuu vahvasti kiertotalouteen, ja sen tavoitteena on rakentaa vähäpäästöisiä rakennuksia sekä parantaa rakennusten käyttöastetta. Parmaco luo asiakasarvoa esimerkiksi elinkaarikustannusten edullisuudella. Rakennusten modulaarisuus mahdollistaa niiden purkamisen, siirtämisen ja muokkaamisen tarpeen mukaan ja tuo näin joustavuutta. Tämä on hyödyllistä etenkin toimijoille, kuten kunnille ja kaupungeille, joiden on vaikea ennustaa tulevia tilatarpeita. Parmaco on saanut tunnustusta toiminnastaan esimerkiksi World Economic Forumissa3.
Esimerkki – C.E. Lindgren. C.E Lindgren on perinteikäs porvoolainen perheyritys, jonka toimialaan kuuluvat rakennustyövälineet, erikoisharjat ja muovimäkituotteet. C.E. Lindgrenin EVERSLIDE-muovimatot valmistetaan pakkasenkestävästä UV-suojatusta polypropeenista. Pilottihankkeessaan C.E. Lindgren kerää asiakkailta vanhoja mäkielementtejä ja palauttaa niitä takaisin tuotantoon. Kierrätyksen kautta tuotettu raaka-aine on jopa edullisempaa kuin neitseellisen polypropeenin käyttö. Vanhojen mäkielementtien kerääminen perustuu C.E. Lindgrenin vahvaan tuntemukseen omista materiaaleista ja sitouttaa myös asiakkaita pitempään suhteeseen.
2. oivallus: Kiertotalouden mahdollisuudet voivat syntyä sekä markkinakysynnän että regulaation kautta.
Asiakkaiden arvostaessa yhä enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluita, kiertotalouden mukainen tuote- ja palvelutarjoama voi olla houkutteleva myyntivaltti. Yritykset voivat erottautua kilpailijoistaan tarjoamalla tuotteita, jotka on valmistettu kierrätysmateriaaleista, suunniteltu kestämään pitkään tai jotka voidaan helposti kierrättää.
Mahdollisuudet kiertotalousliiketoiminnalle voivat syntyä nimenomaan asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä.
Mahdollisuudet kiertotalousliiketoiminnalle voivat syntyä nimenomaan asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä. Asiakastarpeita vastuullisille ratkaisuille voivat luoda esimerkiksi strategiset vastuullisuustavoitteet, raportointivaatimukset, arvoketjun muut toimijat, rahoittajat ja oma asiakaskunta.
Esimerkki – Valmet. Valmet on teknologiayritys, joka tarjoaa pahvilaatikoiden tuottajille OCC (Old Corrugated Container) -teknologiaa hyödyntävää tuotantolinjaa, jonka avulla pahvilaatikoiden valmistuksessa voidaan hyödyntää yhä enemmän kierrätysmateriaalia. OCC-teknologioiden keskiössä ovat mm. kehittyneet puhdistus- ja seulontaratkaisut, jotka mahdollistavat korkealaatuisten laatikoiden valmistuksen energia- ja materiaalitehokkaasti asiakkaiden spesifikaatioiden mukaisesti.
Toisaalta kiertotalouden mahdollisuudet yrityksille voivat syntyä regulaation ajamina. Kasvavat vaateet esimerkiksi päästöjen hillitsemiseen ja kierrätyspohjaisten raaka-aineiden käyttöön tarkoittavat, että tarve kiertotalouspohjaisille ratkaisuille kasvaa eri sektoreilla.
3. oivallus: Kiertotalouden arvonluonti tapahtuu usein verkostoissa, joissa arvoa luodaan yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Kiertotalousliiketoiminnan edistäminen edellyttää usein uudenlaista yhteistyötä, sillä materiaalikiertojen optimointiin tarvitaan eri toimijoiden verkosto (Kuva 2). Yhteistyön esteenä voi kuitenkin olla kilpailuasetelmat, jotka saattavat johtaa resurssien osaoptimointiin yhden toimijan kannalta sen sijaan, että materiaalien ja tuotteiden arvonlisä säilyisi arvoketjussa. Lisäksi kiertotalousratkaisuiden ”lastentaudit” ja kehitystarve voivat tehdä niistä kalliimman vaihtoehdon, mikä voi hidastaa käyttöönottoa. Konkreettisena esteenä kierrätysmateriaalin hyödyntämiseen voi olla myös epätasainen saatavuus.

Erilaisilla yhteistyömalleilla ja ekosysteemimäisen toiminnan kehittämisellä voidaan ratkoa kiertotalouden pullonkauloja. Esimerkiksi luomalla yhteisiä alustoja ja foorumeita, joissa eri toimijat voivat jakaa tietoa ja parhaita käytäntöjä, voidaan ratkoa tietopuutteita ja osaamisvajeita. Yhteistyö auttaa myös jakamaan riskejä ja kustannuksia, jotka liittyvät kiertotalousratkaisujen kehittämiseen ja käyttöönottoon. Erilaiset teolliset symbioosit, joissa yritykset hyödyntävät toistensa sivuvirtoja ja jätteitä, tarjoavat konkreettisia esimerkkejä siitä, miten eri toimijoiden yhteistyö voi luoda arvoa ja vähentää materiaalihukkaa. Yritysten yhteistyö kiertotalouden edistämiseksi voi kattaa myös esimerkiksi tuotekehitystä.
Esimerkki – Hesburger, Touchpoint ja Wiitta. Hesburger on yhteistyökumppaniensa Touchpointin ja Wiitan kanssa luonut ratkaisun, jossa Hesburgerin logistiikassa käytettäviä rikkinäisiä polypropeenilaatikoita käytetään raaka-aineina Hesburger-ravintoloiden tarjotinten valmistukseen. Tarjotinten valmistusprosessissa laatikoista tehdään muovirakeita, jotka sulatetaan ja ruiskutetaan tarjotinmuottiin. Tarjottimille on tehty kierrätysmuovin vaatimat laboratoriotutkimukset ja elintarvikelaatikoiden materiaalin arvo pysyy kierrätysprosessissa elintarvikelaatuisena. Kierrätysmateriaalista valmistetut tarjottimet on testattu ravintolakäytön näkökulmasta, sillä niiden pitää kestää konepesu ja lämpötunnelin lämpö.
Kierrätysmuovista valmistetun tarjottimen hiilijalanjälki on 85 prosenttia pienempi verrattuna uudesta muovista tehtyyn tarjottimeen4.
Yhteenvetona kiertotalous ja vastuullisuus voivat olla yrityksille mahdollisuus liiketoiminnan kehittämiselle, ei pelkkä velvoite. Kiertotalous ei ole itsetarkoitus, vaan väline luoda ympäristöarvoa ja vastata globaaleihin kestävyyskriiseihin liiketoimintalähtöisesti. Parhaat oivallukset kiertotalouteen syntyvät yhdessä tekemällä – näin luodaan tulevaisuuskestävää liiketoimintaa.
Lue Swecon vastuullisuuskonsultoinnin palveluista täältä: sweco.fi/vastuullisuuskonsultointi
Kuva: Mikko Ryhänen
Lähteet
- Uusiouutiset. (2025). Vahvista biodiversiteettiä kiertotaloudella! – Kierrätys on luonnon monimuotoisuuden kannalta parempi, osoittavat tuoreet selvitykset niin muovien kierrätyksestä kuin maanrakennuksestakin, Saatavissa: https://uusiouutiset.fi/vahvista-biodiversiteettia-kiertotaloudella-kierratys-on-luonnon-monimuotoisuuden-kannalta-parempi-osoittavat-tuoreet-selvitykset-niin-muovien-kierratyksesta-kuin-maanrakennuksestakin/
- Material Economics. (2018). The circular economy – a powerful force for climate mitigation. Saatavissa: https://www.sitra.fi/wp/wp-content/uploads/2018/06/the-circular-economy-a-powerful-force-for-climate-mitigation.pdf
- Parmaco. (2024). Parmaco palkittiin Euroopan 30 parhaan kiertotalousyrityksen joukossa World Circular Economy Forumissa.